احکام شرعی کارکنان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۹۸۴۶ احکام و استفتائات
تعداد بازدید:۵۲۰۱
احکام کار در مؤسسات دولتى رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری

احکام کار در مؤسسات دولتى
رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری

س 1969: آیا برپایى نماز جماعت توسط کارمندان در ساعات رسمى کار جایز است؟ و بر فرض عدم جواز، اگر ملتزم شوند که بعد از پایان ساعات رسمى، آن مقدار وقتى را که به نماز خواندن اختصاص داده‏اند جبران کنند، آیا در این صورت، اقامه نماز در ساعات رسمى کار براى آنان جایز است؟

ج: با توجه به اهمیّت خاص نمازهاى یومیه و تأکید زیادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به‌طور جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولى باید به‌گونه‏اى مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله‏اى براى به تأخیرانداختن کارهاى مراجعه‌کنندگان نشود.

س 1971: باتوجه به اینکه ساعات رسمى کار ممکن است حتّى تا ساعت 14:30 طول بکشد، خوردن یک وعده غذا در اثناء کار در اداره چه حکمى دارد؟

ج: اگر وقت زیادى نگیرد و منجر به تعطیلى کار ادارى نشود، اشکال ندارد.

س 1972: اگر کارمند در محل کار خود در اداره، ساعات بیکارى زیادى داشته باشد و مجاز نباشد که در این ساعات در بخشهاى دیگر کار نماید، آیا جایز است در اوقات بیکارى کارهاى شخصى مربوط به خودش را انجام دهد؟

ج: اقدام به انجام کارهاى شخصى در اثناء کار در محل کار، تابع مقررات و اجازه قانونى مسئول مربوطه است.

س 1973: آیا جایز است کارمندان در اداره‏ها و مؤسسات دولتى اقامه نماز جماعت داشته و یا مجالس عزادارى برپا کنند؟

ج: اقامه نماز و بیان احکام و معارف و امثال آن در هنگام اجتماع براى نماز درخصوص ماه مبارک رمضان و سایر ایّام‏الله مانع ندارد، مشروط بر اینکه حقوق مراجعین تضییع نشود.

 س 1975: در نزدیکى اداره ما مسجدى وجود دارد، آیا جایز است در اثناء ساعات رسمى کار براى شرکت در نماز جماعت به آنجا برویم؟

ج: خارج شدن از اداره براى رفتن به مسجد جهت شرکت در نماز جماعت در اول وقت، در صورتى که نماز جماعت در خود اداره بر پا نشود، اشکال ندارد، ولى باید مقدمات نماز به گونه‏اى فراهم شود که مدت غیبت از اداره در ساعات رسمى کار براى اداى فریضه نماز جماعت، کاملاً کاهش پیدا کند.

س 1976: اگر کارمندى هر ماه در حدود سى یا چهل ساعت در اداره اضافه‌کارى نماید، آیا جایز است مسئول اداره براى تشویق کارمندان ساعات اضافه کارى آنان را دوبرابر حساب کند، مثلاً هر ماه براى آنان صد و بیست ساعت محاسبه کند؟ و در صورتى که اشکال داشته باشد، اجرتى که براى اضافه‌کارى‏هاى قبلى گرفته شده چه حکمى دارد؟

ج: نوشتن گزارشهاى غیرواقعى و دریافت پول در برابر ساعات اضافه‏اى که کارى در آنها انجام نشده جایز نیست و واجب است پولهاى اضافه‏اى که کارمند مستحق دریافت آنها نبوده، بازگردانده شود، ولى اگر قانونى وجود داشته باشد که به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه کارى کارمندى را که اضافه کارى انجام داده، دو برابر نماید جایز است این کار را انجام دهد و در این صورت دریافت اجرت توسط کارمند طبق گزارشى که مسئول اداره از ساعات اضافه کارى او نوشته، جایز است.

 

کار در مؤسسات دولتی
 

استفتائات جدید


س: آیا در محل کار و در ساعت کارى در زمانى که کار خاصى براى انجام دادن وجود ندارد مى‌توان به کارهاى دیگر پرداخت؟


ج) شخصى که موظّف است در وقت معیّنى کارى انجام دهد، حتى در وقت بیکارى هم نباید وقت خود را صَرف در کارهایى که مربوط به آنجا نیست بکند، مگر با اذن مسئولى که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد.


س: حقوق کارمند در خارج از کشور مطابق قانون ایران به ارز خارجى مشخص شده است. اگر حقوق ماهیانه را نقداً یا به صورت چک به کارمند پرداخت کنند دقیقاً همان مقدار معلوم را دریافت مى‌کند. اما اگر حقوق ماهیانه را به حساب بانکى او (علیرغم عدم رضایت کارمند) بریزند کارمند براى دریافت حقوق ماهیانه‌اش از بانک باید مقدارى را به عنوان کارمزد پرداخت کند. در این صورت دیگر حقوق ماهیانه‌اش مطابق آن مقدار معلوم شده نیست بلکه به دلیل کارمزد پرداخت شده کمتر است. آیا عمل به این رویه که متضمن ضرر به اصل حقوق کارمند مى‌باشد صحیح است؟


ج) هر طور که در قرارداد اولیه قید مى‌شود باید عمل شود و در غیر این صورت باید با توافق طرفین باشد.


س: اینجانب، مدتى با اطلاع مدیر مربوطه در محل کارم حضور نداشته‌ام. لیکن ایشان این مدت را براى بنده حضور ثبت کرده و در نتیجه حقوق پرداخت شده است. البته اینجانب در مبلغ مذکور تصرف نکرده‌ام و اکنون بر آن سال گذشته است. استدعا دارم در مورد چگونگى تصرف در مبلغ مذکور و پرداخت وجوهات آن، با توجه به اینکه بازگشت آن از نظر سیستم غیر ممکن است، راهنمایى نمایید.


ج) تابع مقررات قانونى اداره مربوطه است و در صورتى که مقررات اجازه تملّک آن مال را به شما داده باشد، جزو درآمد شما محسوب شده و سر سال خمسى اداى خمس آن واجب است.


س: من یکى از کارکنان نیروهاى مسلح هستم و به علت مشکلات شخصى نمى‌توانم خوب خدمت کنم وظیفه من چیست؟

ج) باید به اطلاع مسئول آن اداره برسانید و طبق مقررات عمل کنید.


س: در صورتى که کارفرما مبلغ حقوق کارگران را طورى در نظر گرفته باشد که خرج زندگى آنها را تأمین نکند و کارگران على‌‌رغم اینکه کارى ندارند اضافه‌کارى بمانند با توجه به اینکه در آن ساعات کارى انجام نمى‌دهند، آیا حقوق مربوط به اضافه‌کارى حلال است و مشکلى ندارد؟


ج) در مفروض سؤال اضافه‌کارى وجه شرعى ندارد و حقوق و مزدى که بابت آن دریافت مى‌شود اشکال دارد.

 

س: استعمال دخانیات در ادراه های دولتی و اماکن عمومی چه حکمی دارد؟

ج:اگر بر خلاف مقررات داخلی ادارات و اماکن عمومی باشد و یا موجب اذیت و ناراحتی دیگران و یا ضرر رساندن به آنان شود،جایز نیست.


( ۶۰ )

نظر شما :